Veteranenbaret 2
Activiteit 22 oktober t/m 17 november met Verhalencafé op 5 november

Expositie kunstwerk ‘De Verhalenbaret Veterans View’

Expositie

Meer dan 100.000 Nederlanders mogen zich veteraan noemen. Zij zijn uitgezonden over de hele wereld en hebben zich met gevaar voor eigen leven ingezet voor vrede en veiligheid. Stichting Nederlandse Veteranendag wil de erkenning en waardering voor veteranen vergroten.

Aan het einde van hun opleiding krijgen alle militairen een baret. De baret symboliseert trots, trouw en verbondenheid met elkaar. Van dit symbool maakten Studio Louter en Opera Amsterdam een interactieve variant: De Verhalenbaret. In deze mobiele installatie met panoramascherm stap je in het hoofd van vijf veteranen. Je gaat mee op missie met Manja Blok, de eerste F-16 pilote die operationeel heeft gevlogen. Of je reist mee met Patrick Cammaert naar Cambodja voor zijn eerste grote missie als bataljonscommandant. In de Verhalenbaret bekijk je de wereld even door hun ogen en ontdek je de waarde van hun missie.

Op werkdagen tot en met 7 november tussen 13.30 en 15.00 uur zal er bij de Verhalenbaret steeds een van de veteranen van Stichting Veteranen Hart van Brabant aanwezig zijn die haar/zijn verhalen deelt en waar je je vragen over de missies kunt stellen.

In het TijdLab kun je ook je eigen herinnering aan vrijheid delen en een bericht achterlaten voor de veteranen op onze Wall of Honour. De Verhalenbaret is van 22 oktober tot en met 17 november te zien in het TijdLab en is gratis te bezoeken tijdens de reguliere openingstijden van de LocHal.

Verhalencafé
Het TijdLab organiseert in samenwerking met de Stichting Veteranen Hart van Brabant en Tilburg Cobbenhagen Center een Verhalencafé op dinsdagavond 5 november. Tijdens deze avond gaat Liesbeth Hoeven, manager van Tilburg Cobbenhagen Center en storyteller, in gesprek met een aantal veteranen die hun verhalen delen over de missie(s) waar zij aan hebben deelgenomen. Samen met het publiek gaan we kijken hoe we heden en verleden kunnen verbinden in deze verhalen. Wat herkennen we erin en hoe kunnen ze ons aan het denken zetten of inspireren?

Je bent welkom op dinsdag 5 november om 19.30 uur in de Kennismakerij, gelegen naast het TijdLab (Bibliotheek LocHal). Inloop vanaf 19.00 uur. De toegang tot deze avond is gratis. Graag vooraf aanmelden via TijdLab@bibliotheekmb.nl .

De expositie en het Verhalencagé zijn mogelijk gemaakt door Stichting Veteranen Hart van Brabant en onderdeel van het programma ‘Tilburg bevrijd!’, georganiseerd door het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) in samenwerking met partners van Erfgoed Tilburg.