Nieuws 24-05-2021

Dag van het Kasteel

Ken jij de geschiedenis van het Kasteel van Tilburg? Vandaag, 24 mei, nationale Dag van het Kasteel, vertellen we je kort over dit mooie Tilburgse bouwwerk, dat we nu helaas alleen nog maar van prenten, documenten en verhalen kennen.

Voor de geschiedenis van het kasteel moeten we terug naar de dertiende eeuw. In Oisterwijk woonde een heer (een vermogende, adellijke man die een flink stuk grond bezat) in de burcht Ter Borch. Tilburg kende een heer met hoeve ´De Rijt´. In 1450 kocht een van de heren een ´steenen camer´ in de Tilburgse Hasselt. De dorpen Tilburg en Goirle vormden vanaf 1473 één heerlijkheid, wat betekende dat een adellijke ´heer´ de baas was over een grondgebied. Wonen in een stenen huis was in die tijd een ongekende luxe.

Jan van Haestrecht maakte er een kasteel van, compleet met een gracht er omheen. Het gebouw was echter niet bestand tegen oorlog en geweld. Diverse keren werd het gebouw geplunderd, afgebroken en weer opgebouwd. Het wisselde een aantal keer van eigenaar totdat vanaf 1754 de familie Van Hogendorp het kasteel bewoonde. Het geslacht van de heren van Tilburg stierf uit en in 1858 verkochten de dochters Van Hogendorp het kasteel aan een wijnhandelaar die het liet slopen. Op het terrein van het voormalige kasteel bouwde fabrikant Pessers een wolwasserij en een vellenbloterij. In 1977 werd deze fabriek gesloopt om plaats te maken voor woningbouw.

Zodra de coronamaatregelen het weer toelaten, kun je een bezoek brengen aan de Kasteel-expositie in MFA De Poorten (Hasseltstraat 194), op de tweede verdieping. Stadsmuseum Tilburg heeft daar samen met de stadsarcheologen een presentatie gemaakt over de vondsten op de plek waar het kasteel heeft gestaan. Ook daar wordt het verhaal van het kasteel en de Heren van Tilburg verteld.
In De Poorten kun je tevens de kasteeldeur bewonderen. Die is bewaard gebleven. En dan nog iets opmerkelijks: aan de Hasseltstraat, tussen de Goirkestraat en de Kwaadeindstraat, staat een woonhuis met een hek dat afkomstig zou zijn van het kasteel! Wie weet welke andere kasteelschatten er nog in de stad bewaard zijn gebleven...