Nominaties registratie actielijst
Nieuws 01-10-2020

Ontwerper gezocht voor Dankraam Tilburg: geveldoek en dankpaneeltjes om de helden van de coronaperiode te eren

De initiatiefnemers van Dankraam Tilburg nodigen een beeldend kunstenaar of ontwerper uit om een geveldoek voor het Paleis in Tilburg te ontwerpen, waarin alle 170 inzendingen van www.dankraamtilburg.nl worden vertolkt. Ook zoeken ze een kunstenaar die twintig dankpaneeltjes kan maken. Deze kunstwerkjes zijn voor genomineerde Tilburgse helden. Mensen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt tijdens de lockdown begin dit jaar.

Dankraam Tilburg is geïnspireerd op de Tilburgse dankactie uit 1951 toen Tilburg een pokkenepidemie succesvol het hoofd bood. Dankbare burgers schonken toen dankpaneeltjes aan dappere medeburgers en een glas-in-loodraam aan de stad. Dit historische dankraam hangt sinds die tijd in het Paleis. Zeven decennia later is COVID-19 de nieuwe realiteit, ook in Tilburg. Deze ongewone situatie leidde tot de spontane ontwikkeling en totstandkoming van het Dankraam Tilburg.

Dit project is spontaan ontstaan tijdens de lockdown in het voorjaar van 2020. Vier initiatiefnemers (Berny van de Donk: stadsmaker, Edwin de Leeuw: Studio Web Presence, Jojanneke van Zandwijk: Stadsmuseum Tilburg en Monique Zijp: EELT Theatercollectief) bedachten en maakten Dankraam Tilburg. Op www.dankraamtilburg.nl tonen Tilburgse mensen hun steun-, dank- en troostacties aan een veel breder publiek dan door de lockdown oorspronkelijk mogelijk was en wordt hun inzet als herinnering bewaard.

Fase 1, de inzendingen van berichten als dank, steun en troost is voor de zomer afgesloten. Fase 2 en 3 staan nu op stapel. Deze oproep betreft fase 2: de creatie van twintig dankpaneeltjes en een geveldoek voor het Paleis. In fase 3 volgt het slotevenement met de uitreiking van dankpaneeltjes. Voor fase 2 van Dankraam Tilburg vragen we de bijdrage van een kunstenaar/ontwerper.

We zoeken een Tilburgse kunstenaar die voor het onderstaande budget een geveldoek ontwerpt voor het Paleis waarin de 170 inzendingen uit fase 1 zijn vertolkt. Ook zoeken we een kunstenaar die voor het aangegeven budget twintig dankpaneeltjes ontwerpt en uitvoert om uit te reiken tijdens het slotevenement in het Paleis. Beide opdrachten kunnen ook door één kunstenaar uitgevoerd worden.

Kunstenaars kunnen zich aanmelden voor deze bijzondere opdracht door uiterlijk 20 oktober een e-mail te sturen naar: info@dankraamtilburg.nl. Naast een korte motivatie (maximaal 1 A4) ontvangen we graag een afbeelding van een voorbeeld uit het oeuvre van de kunstenaar, die de denkrichting van de kunstenaar voor het ontwerp laat zien.

Planning:

• vrijdag 20 oktober: sluitingsdatum aanmelding met voorstel
  • woensdag 21 oktober: opdrachtverstrekking
  • vrijdag 4 december: oplevering doek en paneeltjes
  • zaterdag 12 december: onthulling en uitreiking

Budget:

• ontwerpen geveldoek (voorzijde Paleis/portrait /5mx8m): € 600,00 (exclusief BTW). De kosten van het printen en plaatsen van het doek zijn hier geen onderdeel van.
  • ontwerpen en uitvoeren van twintig dankpaneeltjes € 1500,00 (inclusief productiekosten, excl. BTW).

De ontwerper/kunstenaar gaat ermee akkoord dat hij/zij en zijn/haar werk aandacht krijgt in woord en beeld, online en offline (bijvoorbeeld via social media kanalen / website van project, initiatiefnemers, subsidiënten en pers). Hij/zij is als gast aanwezig bij de onthulling van het doek en bij het uitreiken van de dankpaneeltjes tijdens het slotevenement.

Dankraam Tilburg is is mede mogelijk gemaakt door Boekenschop, het Prins Bernhard Cultuurfonds, stichting Kobra, het Tivolifonds en gemeente Tilburg.

Het project maakt onderdeel uit van Palace To Be. Onder die titel organiseert Stadsmuseum Tilburg samen met vele andere partijen activiteiten in en rondom het Paleis.