Wij zijn initiator en trotse partner van Erfgoed Tilburg

Kerstkaart Stadsmuseum Lores Def2
Nieuws 22-12-2023

Ons jaaroverzicht van 2023

Aan het eind van een druk jaar blikken we graag met je terug naar wat we allemaal gerealiseerd hebben. Met ons kleine team kunnen we met volle tevredenheid het jaar afsluiten.

Al vroeg in het jaar werd bekend dat de gemeente Tilburg een onderzoek wilde starten naar de (post) koloniale geschiedenis van de stad. Hiervoor werkt het KITLV (Koninklijk Instituut voor Taal- Land- en Volkenkunde) nauw samen met deskundigen van Stadsmuseum Tilburg, Regionaal Archief Tilburg, TextielMuseum en Tilburg University.

Dit nieuws werd vrijwel meteen gevolgd door een oproep voor immaterieel erfgoed over Sint Job in Berkel-Enschot. Tijdens een registratiedag werden verhalen, documenten en objecten bij deze traditie verzameld, wat uiteindelijk leidde tot een expositie en diverse activiteiten, allemaal rondom de Sint Job traditie.

In het TijdLab was er in de eerste maanden nog aandacht voor Dood- en rouwcultuur. Er waren wandelingen over begraafplaatsen, een fietstocht en zelfs een bezoek aan het atelier van een hoedenmaker, die bijzondere werken maakt ter nagedachtenis aan overleden personen.

Van maart tot en met mei werd het TijdLab bezocht door een heel nieuw publiek: tattoo-liefhebbers. Na een oproep voor Tilburg tattoos, maakten we foto's en filmpjes van de dragers van tatoeages die een link hebben met Tilburg. De skyline, Schrobbelèr, Willem II, 013 en nog veel meer kwam voorbij onder de huid van de vele trotse dragers. Alles kwam samen in een expositie, wat een heel nieuw publiek naar het TijdLab bracht. Op de verjaardag van de stad, 18 april, deelden we plaktattoos uit aan de bezoekers.

Ga ik ooit weg uit Tilburg? Tilburg gaat in ieder geval nooit uit mij, dat weet ik wel zeker

- Koert, één van de deelnemers aan de expo Tilburg Tattoo

Omdat de Piushaven dit jaar 100 jaar bestond, besteedden we in de zomer aandacht aan de jarige. Dat deden we met een interactieve installatie van Bob Driessen, wandelingen en een lezing.

De viering van Keti Koti kreeg ook ruimte in het TijdLab. Een maand lang werd een samen gelezen uit boeken over het koloniaal verleden en er waren verschillende bijeenkomsten zoals een dialoogmiddag.

Het TijdLab sloot het jaar af met een groots evenement dat ook weer over tattoos ging, maar nu de Human Rights Tattoo. 10 december bestond de Universele Verklaring van de rechten van de Mens 75 jaar. Reden voor Human Rights Tattoo om vele dragers van een letter-tattoo uit de verklaring bij elkaar te brengen. Dat gebeurde in de Bibliotheek LocHal in samenwerking met het TijdLab. De NOS deed verslag van dit evenement in het 8 uur-journaal.

Stadsmuseum Tilburg werkte aan nog een ander groot evenement mee in de LocHal: Fiera del Suono. De geschiedenis van de Tilburgse Kermis werd hierin verbeeld in opblaasbare vormen, geluid en geur. Een hele nieuwe manier om de kermis te ervaren!

Er was nog een jarige in de stad: het Wilhelminapark. Het werd groots gevierd. Stadsmuseum Tilburg haakte hierbij aan door de geschiedenis van een straat aan dit park zichtbaar te maken in een raamexpositie. Lopend en fietsend door het Smidspad leerde je zo over de geschiedenis van deze lange, smalle straat, waar vroeger veel winkels zaten.

En er is meer te vertellen over straten: we gingen samen met bewoners van de wijk Armhoef op zoek naar de verhalen achter de straatnamen in hun wijk. Wie was Van der Stel? Wat zijn de verhalen achter de personen Van Heutsz, J.P. Coen en Maetsuycker? Historicus Hans van den Akker legde het uit, wat hier en daar schokkende reacties opriep.

Ik ben nou al misselijk en we hebben nog maar twee straten gehad.

- Deelneemster aan de wandeling

Stadsmuseum Tilburg is betrokken bij het leggen van struikelstenen. In 2023 werden de families Bernstein, Czapnik en Gersons herdacht met het leggen van struikelstenen. We betrokken wijkbewoners bij het wel of niet aannemen van aanwinsten voor de collectie, we vertelden het verhaal van de Kazernehof tijdens Open Monumentendag en het was weer volle bak tijdens de TilburgKlas, de cursus over de geschiedenis van Tilburg in 8 lessen.

Op een hete dag in de zomer werkten we met Vincents Tekenlokaal en CityMarketing aan een zeer geslaagde activiteit voor Kaapstad. Op het Willemsplein (dat net was heringericht) maakten we samen met bezoekers van dit festival een enorm portret van Van Gogh. Het resultaat was verbluffend en werd vastgelegd met een drone.
Benieuwd naar het resultaat? Check dan even op Instagram

Ook lanceerden we een nieuw educatief programma: Tijd voor Torens. Dit is speciaal ontwikkeld is voor leerlingen uit groep 4. Met dit nieuwe schoolprogramma leren de leerlingen over herkenningspunten in de eigen buurt en over verschillende tijdsperiodes en functies van torens in verleden, heden en toekomst. Zowel Tilburg, Berkel-Enschot, Udenhout als Biezenmortel komen erin aan bod.

Richting het eind van het jaar gingen we nog een mooie samenwerking aan: Paulien Hopmans van Studio Hop ging aan de slag met oud expositiemateriaal van het stadsmuseum. Doeken met afbeeldingen van oude foto's verwerkte Paulien tot stoere tassen, die geïnteresseerden bij haar konden kopen. Ze vlogen als warme broodjes over de toonbank. Zoek je nog een mooi kerstkado? Wie weet heeft ze er nog een paar in de webshop (als je niet te lang wacht)....

De medewerkers van Stadsmuseum Tilburg wensen je hele fijne feestdagen en een mooi, liefdevol, creatief en vrolijk 2024.